Školní poradenské pracoviště
Vážení rodiče, v naší škole existuje školní poradenské pracoviště (ŠPP), které Vašim dětem a Vám zajišťuje poskytování preventivních, pedagogických, psychologických a poradenských služeb.
Tyto služby vykonávají
- Mgr. Kateřina Pivná - výchovný a kariérový poradce
- PaedDr. Anna Chaloupková - školní psycholog
- Mgr. Lucie Čimerová - školní metodik prevence
- Mgr. Lucie Chárová - speciální pedagog
- Mgr. Dana Havlíčková - školní logoped
Co je úkolem a cílem ŠPP ?
- seznamování žáků a rodičů s informačními a poradenskými nabídkami k volbě povolání (nástěnky, informační brožury, letáky, dny otevřených dveří, webové stránky školy)
- individuální informační a poradenská činnost při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků - konzultace
- práce s přihláškami a zápisovými lístky na SŠ
- vyhodnocení průběhu a výsledku přijímacího řízení
- vedení evidence žáků se specifickými poruchami učení a chování (odborné zprávy z poradenských zařízení), spolupráce s třídními učiteli
- spolupráce na vypracování IVP
- spolupráce s PPP Nymburk, Úřadem práce Nymburk
- odhalování příčin výukových problémů
- náprava SVPU
- odhalování příčin výchovných problémů
- realizace minimálního preventivního programu (MPP) ve škole
- zajišťování preventivních aktivit v oblasti prevence zneužívání návykových látek
- předcházení sociálně – patologickým jevům ve škole (šikana, návykové látky, záškoláctví, násilí, vandalizmus, sebepoškozování, sociálně nežádoucí chování...)
- spolupráce s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku SPJ, spolupráce se zařízeními a pracovišti, která působí v oblasti SPJ
- doporučení odborných diagnostických pracovišť
- řešení žákovských problémů vložených do „schránky důvěry"
- včasné řešení aktuálních problémů u jednotlivců i třídních kolektivů
- svolávání výchovných komisí pro jednání s rodiči
- spolupráce při řešení výchovných problémů
- vyhledávání a náprava logopedických vad
Konzultační hodiny pro rodiče: po telefonické domluvě (tel. č. 325 643 317)
Školní metodik prevence
Metodik prevence působí na škole jako poskytovatel poradenských služeb spolu s výchovným poradcem, školním metodikem prevence, případně školním psychologem/školním speciálním pedagogem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy. (Věstník MŠMT, 2005)
Metodikem prevence je v naší škole Mgr. Lucie Čimerová.
Náplň činnosti školního metodika prevence
Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
1. Metodické a koordinační činnosti
- Kontrola tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců, prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
2. Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce a jednotliví odborníci).
3. Poradenské činnosti
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patalogického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Školní speciální pedagog
- Mgr. Lucie Chárová
- Konzultace:
- 1. stupeň - úterý 8.00 - 10.00
- 2. stupeň - středa 8.00 - 10.00
- Dále po dohodě PO - PÁ 7.30 - 11.00 / 15.30 - 16.00
- je koordinátorem péče o žáky naší školy, kteří mají speciální vzdělávací potřeby, ať již diagnostikované nějakým školským poradenským zařízením, nebo jen mají obtíže v oblasti výchovy či vzdělávání.
- dochází do jednotlivých tříd na náslechy, depistáže, konzultuje obtíže jednotlivých žáků s pedagogy, s rodiči, vychovateli a hledá cestu, jak jim pomoci, aby školní a často i jiné problémy zvládli překonat.
- náplní jeho práce je komunikace s poradenskými zařízeními (PPP, SPC, SVP), konzultace se žáky, rodiči i pedagogy, organizace zajištění asistentů pedagoga, objednávky speciálních učebnic, kompenzačních a didaktických pomůcek.
- intenzivně spolupracuje s třídními učiteli při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory a metodicky vede jednotlivé asistenty
- nedílnou součástí speciálně pedagogické práce je individuální péče o jednotlivé děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Spolu s metodikem prevence a výchovným poradcem jsou jádrem školního poradenského pracoviště.
Informace:
Adresář odborníků odborníků v péči o dětské klienty
Péče o nadané žáky