Základní škola Městec Králové
ZÁKLADNÍ ŠKOLAMĚSTEC KRÁLOVÉ

Fyzika

fyzika

Charakteristika výuky předmětu Fyzika

Fyzika je vyučována jako samostatný předmět v 6. – 9. ročníku s dotací 2 hodiny týdně.

Výuka předmětu fyzika ročníku předpokládá, že si žák osvojil výstupy vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a to hlavně z tématického celku Rozmanitosti přírody. V 6.ročníku se prohlubuje a upevňuje učivo o látkách a tělesech. Rozšiřují se základní poznatky o magnetismu. Důležitá je kapitola Fyzikální veličiny, kde je výuka zaměřená hlavně na jejich měření. Žáci se dále seznámí s elektrickými vlastnostmi látek a naučí se zapojit elektrické obvody. V 7.ročníku se žáci budou zabývat pohybem a  silovým působením těles, vlastnostmi kapalin a plynů a základními světelnými jevy. V 8.ročníku se seznámí s pojmy energie, práce a výkon se zaměřením na tepelné jevy. Prohloubí své znalosti o elektrických vlastnostech látek a poznají zákonitosti v elektrických obvodech. V 9.ročníku je učivo rozděleno do celků elektromagnetické jevy, jaderná energie, základy astronomie a základy akustiky.

Žáci si hlavně na základě měření, pozorování a experimentování osvojují základní fyzikální pojmy, zákonitosti a veličiny, aby mohli porozumět fyzikálním jevům probíhajícím v přírodě, v běžném životě i technické praxi. Studium předmětu směřuje k tomu, aby  žáci poznali souvislosti mezi jevy probíhajícími v přírodě i v běžném životě a zároveň si uvědomili i možnost jejich pozitivního ovlivňování, které by vedlo k optimálnímu soužití člověka s přírodou. Přispívá k rozvoji rozumových schopností žáků, učí je přesnému vyjadřování a rozvíjí jejich specifické zájmy. Studium fyziky má kladný vliv i na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Naučí se schopnosti soustředit se, vyřešit problém samostatně i ve skupině, při provádění pokusů a měření získávat nejrůznější dovednosti, ocenit práci ostatních.

Hodnocení žáka ve fyzice vychází z jeho schopnosti aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi. Hodnotí se také jeho schopnost pracovat s různými nástroji (učebnice, odborná literatura, veřejná média, internet). Posuzuje se umění rozčlenit poznatky na důležité a méně důležité, samostatně se vyjadřovat a umět vysvětlit problém ostatním. Nedílnou součástí je hodnocení manuální zručnosti při práci s fyzikálními pomůckami. Posuzuje míra přesnosti měření fyzikálních veličin pomocí měřících přístrojů.

Z průřezových témat jsou zde začleněny tematické okruhy:

 Enviromentální výchovy

Základní podmínky života - ovzduší, energie

Lidské aktivity a životní prostředí - doprava a životní prostředí

Osobnostní výchovy - rozvoj schopností poznávání -  cvičení smyslového vnímání, cvičení dovedností zapamatování, řešení problémů

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29
8
30
9
31
9
1
7
2
7
3
7
4
7
5
7
6
7
7
7
8
7
9
7
10
7
11
7
12
7
13
7
14
7
15
7
16
7
17
7
18
7
19
7
20
7
21
7
22
7
23
7
24
7
25
7
26
7
27
7
28
7
29
7
30
7
1
1
2
1

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE:4
DNES:145
TÝDEN:1657
CELKEM:618261

Pro školy

Aktuální počasí

dnes, pátek 9. 6. 2023
slabý déšť 23 °C 14 °C
sobota 10. 6. slabý déšť 23/14 °C
neděle 11. 6. oblačno 22/13 °C
pondělí 12. 6. polojasno 19/8 °C