Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE:1
DNES:297
TÝDEN:0
CELKEM:636659
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět rozvíjí základní poznatky žáka o životě společnosti, o živé a neživé přírodě a jejich významu pro člověka. Vychází z prvotních zkušeností, znalostí a vědomostí žáka, ze specifik místa, kde žije. Žák se učí nově nabyté znalosti a dovednosti uplatňovat v běžném životě.
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět pomáhá žákům utvářet citový vztah k rodné zemi, k nejbližšímu okolí. Žáci si vytvářejí základy hodnotového systému a zdravého životního stylu. Osvojují si a upevňují vhodné chování a jednání mezi lidmi, učí se chápat rozdílnosti mezi jednotlivci a tolerovat je, navzájem si pomáhat a spolupracovat.
Vzdělávací obor oblasti Člověk a jeho svět je členěn do tematických okruhů:
V tematickém okruhu Místo, kde žijeme se žáci učí poznávat své nejbližší okolí, orientovat se v něm a cítit se v něm bezpečně. Postupně poznávají nejbližší okolí místa bydliště a školy a dále své znalosti rozšiřují o důležitá místa v obci, regionu, zemi.
V tematickém okruhu Lidé kolem nás se žáci učí základům společenského chování a jednání. Uvědomují si, že lidé se od sebe navzájem liší a učí se tolerovat odlišnosti mezi lidmi. Při praktických činnostech se žáci učí spolupracovat. Seznamují se se základními právy dítěte. Učí se chování v krizových situacích, jak jim předcházet, jak na ně reagovat.
V tematickém okruhu Lidé a čas se žáci učí orientovat se v čase a určovat ho. Poznávají jak se život a věci v toku času vyvíjejí a mění. Rozlišují přítomnost, minulost a budoucnost. Důležitou složkou je praktické poznávání způsobu života v nejbližším okolí, návštěva významných historických památek v místě bydliště.
V tematickém okruhu Rozmanitost přírody se žáci seznamují se změnami v přírodě v průběhu roku. Učí se při praktických činnostech sledovat, jak změny v přírodě ovlivňují činnost lidí a jejich život a jaký vliv má činnost lidí na přírodu. Vytvářejí si vztah k přírodě a poznávají, že pro další život lidí je velmi důležitá ochrana životního prostředí.
V tematickém okruhu Člověk a jeho zdraví poznávají sami sebe, seznamují se se svým tělem, učí se poznávat jeho funkce. Učí se dodržovat správné hygienické návyky a uvědomovat si jejich důležitost pro ochranu zdraví. Poznávají, co jejich zdraví prospívá a co ho poškozuje, jak se dá předcházet škodlivým vlivům. Učí se za své zdraví zodpovídat a pečovat o ně.
Vyučovací předmět Přírodověda a Vlastivěda vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Přírodověda je vyučována v 1 hodinové týdenní dotaci ve 4. ročníku a ve 2 hodinové týdenní dotaci v 5. ročníku ( celkem 3 hodiny ).
Vlastivěda je vyučována ve 2 hodinové týdenní dotaci ve 4. ročníku a ve 2 hodinové týdenní dotaci v 5. ročníku ( celkem 4 hodiny ).
V předmětu se realizují obsahově blízké tématické okruhy průřezových témat: EV Ekosystémy, Lidské aktivity a životní prostředí, Základní podmínky života, VDO Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování, VMEGS Objevujeme Evropu a svět.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
- vedeme žáky k zodpovědnosti za své vzdělávaní, umožňujeme jim osvojit si strategii
učení a motivujeme je pro celoživotní učení
- vedeme žáky k poznávání podstaty zdraví i příčin nemocí a jednání v různých
situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečnosti i zdraví druhých
- učíme žáky vyhledávat, zpracovávat a používat potřebné informace v literatuře,
výukových počítačových programech
- podněcujeme žáky k tvořivému myšlení, logickém uvažování a k řešení problémů
- učíme žáky řešit problémové situace a současně k nim zaujímat kritický postoj
- vedeme žáky k otevřené, všestranné a účinné komunikaci
- podporujeme různé formy komunikace s důrazem na její kulturní úroveň
- vedeme žáky k publikování svých názorů a zkušeností, např. ve školním časopise,
nástěnce
- netolerujeme pomluvy, nezdvořilost a zákulisní jednání
- rozvíjíme u žáků schopnost spolupracovat, pracovat v týmu, schopnost zastávat
různé role
- učíme je respektovat a hodnotit práci vlastní i druhých
- podporujeme vzájemnou pomoc žáků a vytváříme situace, kdy se žáci vzájemně
potřebují
vychováváme žáky
- jako svobodné občany, plnící si své povinnosti, uplatňující svá práva a
respektující práva druhých
- jako osobnosti zodpovědné za svůj život, své zdraví a za své životní prostředí
- jako ohleduplné bytosti, schopné a ochotné účinně pomoci v různých situacích
- vedeme žáky k pozitivnímu vztahu k práci, učíme je používat při práci vhodné
nástroje a technologie
- učíme žáky chránit své zdraví při práci
- pomáháme žákům při volbě jejich budoucího povolání
- při výuce vytváříme podnětné a tvořivé pracovní prostředí a adaptaci na nové
pracovní podmínky
Návštěvnost:
ONLINE:1
DNES:297
TÝDEN:0
CELKEM:636659