Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE:1
DNES:134
TÝDEN:1646
CELKEM:618250
Český jazyk je zařazen jako samostatný vyučovací předmět v hodinové dotaci v prvním ročníku 9 hodin týdně, ve druhém ročníku 10 hodin týdně, ve třetím ročníku 8 hodin týdně, ve čtvrtém a pátém ročníku 7 hodin týdně. Využili jsme disponibilní časové dotace 3 hodiny týdně.
Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace zaujímá stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu. Vytváří předpoklady k efektivní mezilidské komunikaci, je nástrojem získávání většiny informací. Znalosti a dovednosti získané v českém jazyce jsou důležité pro další jazykové vzdělávání a pro úspěšné osvojování v dalších oblastech vzdělávání. Užívání českého jazyka jako mateřského jazyka v jeho mluvené i písemné podobě umožňuje poznávat společensko-kulturní vývoj lidské společnosti.
V prvním ročníku má český jazyk zcela komplexní charakter. Od druhého ročníku je rozdělen na Komunikační a slohovou výchovu, Jazykovou výchovu a Literární výchovu – vzdělávací obsah těchto složek se však vzájemně prolíná.
V Jazykové výchově získávají žáci dovednosti a vědomosti potřebné k osvojování spisovné podoby jazyka. Učí se v ní přesnému a logickému myšlení, jasnému a srozumitelnému vyjadřování. Prohlubují si jejím prostřednictvím i obecné intelektové dovednosti. Jazyková výchova se stává předmětem poznávání, získávání informací a vyjadřování vlastních názorů.
V Komunikační a slohové výchově se žáci učí vnímat a chápat různá jazyková sdělení (mluvená i psaná), souvisle se vyjadřovat (ústně a písemně), kultivovaně užívat mateřský jazyk, poznávají bohatost slovní zásoby. Seznamují se s elementárními pravidly stylistiky, učí se je používat. Sdělený obsah se snaží analyzovat, posoudit, vyjádřit vlastní názor.
V literární výchově získávají a rozvíjení žáci prostřednictvím literární četby přiměřené věku základní čtenářské dovednosti a návyky. Učí se číst s porozuměním obsahu, interpretovat text, analyzovat a posoudit, formulovat názory a postoje k přečtenému textu. V literární výchově se žáci seznamují se základními specifickými znaky, některými autory a ilustrátory. Vede je k vlastní tvorbě, utváří jejich zájem o četbu, divadlo, film, utváří jejich čtenářský vkus.
Literární výchova umocňuje jejich citové prožívání, vede k porozumění sobě i druhým, ovlivňuje jejich životní postoje a hodnoty, vede k utváření a humanizaci jejich osobnosti.
OSV Osobnostní a sociální výchova
Osobnostní rozvoj
Rozvoj schopností a poznávání: cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovednosti zapamatování; řešení problémů; dovednosti pro učení a studium
Kreativita: cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity; tvořivost v mezilidských vztazích
Sociální rozvoj
Komunikace: cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; dovednosti pro verbální i neverbální sdělování
(řeč těla a slov, technika řeči, výraz řeči, cvičení v neverbálním sdělování), specifické komunikační dovednosti; dialog;
komunikace v různých situacích; efektivní strategie: asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi
a manipulaci, otevřená a pozitivní komunikace; pravda, lež a předstírání v komunikaci
Kooperace a kompetice: rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci; rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci;
rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládnutí situací soutěže, konkurence
MuV Multikulturní výchova
Lidské vztahy: vztahy mezi kulturami, vzájemné obohacování, ale i jejich rozdílnosti, právo všech žít společně a podílet se na spolupráci
MeV Mediální výchova
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení: pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě; rozlišování zábavních prvků ve sdělení od informativních a společensky významných; hodnotící prvky ve sdělení; hledání rozdílů mezi informativním,zábavním a reklamním sdělením; chápání podstaty mediálního sdělení a objasňování jeho cílů a pravidel; identifikování základních orientačních prvků v textu
ve zpravodajství; příklady stavby a uspořádání
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvíjení klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
- vedeme žáky ke stálému zdokonalování čtení
- vyváříme podmínky pro získávání dalších informací potřebných k práci
- stanovujeme dílčí vzdělávací cíle v pravopisu
- motivujeme k aktivnímu zapojování se do vyučovacího procesu
Kompetence k řešení problémů
- navrhujeme různá řešení problémů k dokončování úkolů
- vedeme ke zdůvodňování
- podporujeme vzájemnou pomoc a rady
- hodnotíme práci žáků způsobem, který jim umožňuje vnímat vlastní pokrok
Kompetence komunikativní
- vedeme žáky k výstižnému a kultivovanému projevu
- vedeme žáky prezentovat své myšlenky a názory
Kompetence sociální a personální
- organizujeme práci ve skupinách, aby žáci spolupracovali při řešení problémů
- vedeme žáky k prezentaci svých myšlenek a názorů k vzájemnému respektu
- vytváříme příležitosti pro relevantní komunikaci mezi žáky
- žádáme respektování pokynů
Kompetence občanské
- využíváme literatury naučné i vědecké k vytváření postoje k přírodě, k životnímu prostředí
- učíme žáky zvládat komunikaci i ve vyhraněných situacích
- pro žáky s postižením zabezpečujeme vhodně přizpůsobené pracovní materiály
Kompetence pracovní
- vedeme žáky k organizování a plánování učení
- zajímáme se, jak žákům vyhovuje způsob výuky
- požadujeme dodržování dohodnuté kvality, postupů, termínů
Návštěvnost:
ONLINE:1
DNES:134
TÝDEN:1646
CELKEM:618250